مبلمان چوبی چقدر عمر می کند؟

مبلمان چوبی چقدر عمر می کند

در این مقاله به این موارد در مورد مبلمان می‌پردازیم:

  • سوال‌های متداول در حوزه مبلمان
  • کیفیت مبلمان به چه عواملی بستگی دارد؟
  • کیفیت ساخت مبلمان به چه عواملی بستگی دارد؟
  • استفاده صحیح از مبلمان چوبی چگونه است؟

این مبل چند سال برای ما کار می‌کند؟

تا چند سال می‌توانم روی میزی که می‌خرم حساب کنم؟ این‌ها نمونه سوال‌هایی هستند که بسیار از ما پرسیده می‌شود.
کوتاه‌ترین پاسخی که می‌توان به این سوال داد این است که اگر مبلمان چوبی با چوب و متریال با کیفیت ساخته شده باشد و از آن به درستی استفاده شود، می‌تواند برای دهه‌ها دوام بیاورد.
نمونه‌های بسیار زیادی از چوبینه و مبلمان با عمری بیش از چند قرن وجود دارد. بعضی از نمونه‌های مبلمان چوبی موجود در کاخ‌ها و بناهای سلطنتی، پس از قرن‌ها استفاده، ظرافت و زیبایی بی‌نظیر خود را از دست نداده‌اند.
اما در زندگی روزمره ما چقدر می‌توان انتظار ماندگاری از یک مبلمان چوبی امروزی داشت؟
در اینجا عوامل تاثیرگذار در عمر یک چوبینه را با هم بررسی می کنیم.

کیفیت مواد اولیه

چوب با کیفیتی که با روش های صحیح صنعتی و به درستی خشک و فرآوری شده است، و در برابر رشد قارچ و حشرات حفاظت شده، در صورتی که به درستی نگهداری شود، عمر بالایی دارد. رنگ با کیفیت، پوششی کامل برای افزایش طول عمر مبلمان است. باید توجه داشت در ساخت مبلمان چوبی، غیر از چوب، از مواد اولیه دیگری چون پارچه، چرم (طبیعی یا مصنوعی) و یراق آلات (فلزی، پلاستیکی و …) نیز استفاده می‌شود که در کیفیت نهایی چوبینه تاثیرگذارند.

کیفیت ساخت

به فرض استفاده از مواد اولیه باکیفیت، روش صحیح و درست ساخت می‌تواند عمر یک چوبینه را افزایش دهد. مبلمان چوبی، چوبینه ایست که در زندگی، کاربردی روزمره دارد. به عنوان مثال در حدود یک سوم عمر خود را روی تخت خواب سپری می‌کنیم؛ و یا در بخش بزرگی از ساعات استراحت و همنشینی‌ها، این صندلی راحتی است که وزن ما را تحمل می‌کند. این وسایل باید به گونه‌ای ساخته شوند که ضمن تحمل وزن و ضربه‌های متداول، در جابجایی‌ها (مانند تغییر دکوراسیون‌) نیز آسیب نبینند. به طور قطع، چوبینه‌هایی که در یک کارگاه حرفه‌ای نجاری ساخته می‌شوند، عمر بسیار طولانی‌تری دارند؛ چون جدای استفاده از متریال با کیفیت و ماندگار، هر قطعه به درستی طراحی شده و با روش های صحیح و با کمک ابزار های مناسب ساخته شده است. این کمک می کند مبلمان برای دهه‌هایی متعدد، ضمن حفظ کارایی، زیبایی‌اش را نیز حفظ نماید.

استفاده و نگهداری از مبلمان چوبی

شرط کلیدی دیگر در افزایش عمر یک چوبینه، استفاده‌ی صحیح از آن است. باید توجه کرد که مبلمان برای تحمل چه وزنی طراحی و ساخته شده و طبق همان از آن استفاده کرد. در این مورد باید به دستورالعمل‌ها و تعریف های سازنده‌ی مبلمان توجه کرد. یک مبل سه نفره، تحمل وزن شش نفر را در درازمدت ندارد. دسته ی مبل برای نشستن طراحی و ساخته شده است. یک صندلی چوبی، در صورتی تحمل وزن انسان را دارد که روی چهار پایه‌اش بنشیند. هیچ صندلی‌ای باکیفیت و خوش ساختی، از عادت بعضا متداول کج کردن روی دو پایه، جان به در نخواهد برد.

نگهداری کامل و درست نیز از کلیدی ترین پارامتر های طول عمر یک چوبینه است. مجاورت با رطوبت و نیز قرار دادن مبلمان در معرض تغییرات زیاد آب و هوایی عمر آن را کوتاه می‌کند. آفتاب مستقیم، ضمن تحمیل تغییرات دمایی شدید و سریع در بافت چوب، باعث آسیب رسیدن به رنگ و پوشش چوب می‌شود. بهترین حالت نگهداری درازمدت چوبینه، استفاده از آن در محیط داخلی منزل است. مبلمانی که برای فضای بیرونی در نظر گرفته شده، باید برای همان شرایط طراحی، ساخته و رنگ آمیزی شده باشد.

رسیدگی به رنگ نیز تاثیر بسیار زیادی در طول عمر مبلمان چوبی دارد. رنگ، جدای از جلوه و زیبایی‌ که به نمای مبلمان می‌دهد، تاثیر بسیار زیادی در محافظت از چوب در برابر رطوبت، رشد قارچ و خورده شدن آن توسط میکروب‌ها و حشرات دارد.

سبد خرید
نام محصول موردنظرتان را بنویسید تا پیشنهادهای پیرو را ببینید...