انواع چوب و کاربرد آن در مبلمان چوبی

در تولید مبلمان چوبی از انواع مختلف چوب برای ساخت قطعات مبلمان استفاده میشود.انتخاب نوع چوب بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای طراحی مبلمان مورد نظر انجام می‌شود.
هر نوع چوب دارای ویژگی‌ها و کاربری‌های خاصی است و انتخاب آن باتوجه به نیازها، طراحی، هزینه و سبک مبلمان صورت می‌گیرد.

چوب‌ها را می‌توان به طور کلی به دو دسته چوب نرم و چوب سخت طبقه‌بندی کرد. تراکم، عامل اصلی تعیین کننده مقاومت چوب است. چوب‌های سخت ، از چوب‌های نرم متراکم‌تر، قوی‌تر و با دوام‌تر هستند.

چوب نرم :

چوب نرم از درختان مخروطی می‌آید. این درختان به عنوان درختان همیشه سبز نیز شناخته می‌شوند ، زیرا تا زمانی که برگ جدید ایجاد نشود برگ قدیمی نمی‌ریزد. درختانی با چوب نرم معمولاً در مناطقی با آب و هوای سرد رشد می‌کند. درختان مخروطی به سرعت رشد می‌کنند. بنابراین، در مقایسه با درختانی که چوب سخت دارند ارزان‌تر هستند. آنها پایدارتر هستند زیرا می‌توانند به راحتی رشد کنند. انواع مختلفی از چوب‌های نرم وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

چوب کاج :

چوب کاج یک چوب نرم با رنگ‌های سفید یا زرد روشن است که وزن کمی دارد و در برابر انقباض و تاب خوردگی مقاومت دارد. کاج  در بیشتر نقاط نیمکره شمالی رشد می‌کند و در هند،غرب هیمالیا، آسام و ناگپور یافت می‌شود.

موارد استفاده :

برای ساخت انواع مبلمان چوبی، قاب درها و پنجره‌ها، کفپوش و ….استفاده می‌شود.

چوب کاج

چوب سرو :

چوب سرو یک چوب نرم گره‌دار است که دارای رنگ قهوه‌ای قرمز با خطوط روشن است. سرو در مقایسه با سایر چوب‌ها، بسیار نرم است. بافت چوب یکنواخت است و در برابر پوسیدگی و حشرات بسیار مقاوم است. این نوع چوب در هند، کشمیر و آسام یافت می‌شود.

موارد استفاده :

این یکی از انواع چوب‌های معروف است که برای آستری کشوها، صندوقچه و جعبه‌ها استفاده می‌شود. جعبه‌های ساده و گنجه‌های قدیمی نیز از این چوب ساخته شده است.

چوب صنوبر:

چوب صنوبر قوی و سخت است ولی مقاومت کمی در برابر پوسیدگی دارد. این چوب از نظر وزن بسیار سبک است. صنوبر در آمریکا، اروپا، آسیا، آلاسکا و کانادا و ….. یافت می‌شود.

موارد استفاده :

معمولاً در ساخت کشتی، هواپیما، نردبان، روکش و …. استفاده می‌شود.

چوب صنوبر

چوب سخت :

چوب سخت از درختان برگریز تهیه می‌شود که برگ‌های پهن دارند و میوه یا آجیل تولید می‌کنند. به طور کلی در زمستان غیر فعال هستند. چوب های سخت در مقایسه با چوب‌های نرم ساختار متراکم‌تری دارند. انواع مختلف چوب سخت در زیر توضیح داده شده است :

چوب ساج :

چوب ساج یکی از محبوب ترین انواع چوب در این دسته بندی است. رنگ آن زرد تا قهوه‌ای تیره و بسیار سنگین، بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا و تابش نور است. روغن‌های طبیعی داخل این درخت وجود دارد آن را در برابر موریانه و آفات مقاوم می‌کند. ساج در مقابل انواع دیگر چوب بسیار گران است. به طور کلی در مرکز و جنوب هند یافت می‌شود. این چوب یکی از پرطرفدارترین انواع چوب برای مبلمان در هند است.

موارد استفاده :

معمولاً از این چوب به عنوان ساخت و ساز در صنعت ساختمان، درب، پنجره‌ها و پارتیشن‌های چوبی استفاده می‌شود. این یک انتخاب عالی برای مبلمان فضای باز مانند نیمکت‌های باغ و صندلی‌های نشیمن است.

سبد خرید
نام محصول موردنظرتان را بنویسید تا پیشنهادهای پیرو را ببینید...